gerechtsdeurwaardersforum gerechtsdeurwaardersforum
vragen over de gerechtsdeurwaarder en zijn ambtsverrichtingen, voor de professional en de leek
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

dagvaardingstermijn in strafzaken

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> Dagvaarding algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dirkoo



Geregistreerd op: 27 Okt 2010
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: 27-10-2010 10:44:24    Onderwerp: dagvaardingstermijn in strafzaken Reageren met citaat

de zitting voor de correctionele rechtbank is maandag 8 november.
gelet op de termijn van 10 dagen, wanneer is de laatste dag van betekening van deze dagvaarding.

Graag uitleg bij de berekening.

groetjes,
Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
weim
lid forumteam - kandidaat gdw


Geregistreerd op: 19 Sep 2010
Berichten: 69

BerichtGeplaatst: 27-10-2010 12:32:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Als ik mij niet vergis is je onderliggende vraag of art. 53 Ger.Wb. ook van toepassing is inzake strafzaken.

Als het antwoord hierop ja is dan is dinsdag 26 oktober de laatst nuttige dag.
In die optiek is de dies a quo dan woensdag 27 oktober en de dies ad quem vrijdag 05 november, zodat je kunt dagvaarden voor de zitting van maandag 8 november.

Is het antwoord nee, dan is donderdag 28 oktober de laatst nuttige dag.
(dies a quo is vrijdag 29 oktober, dies ad quem zondag 07 november).


Mijn standpunt hieromtrent :

Art. 644. SV. : Wanneer de wettelijke termijn om een proceshandeling in strafzaken te verrichten, eindigt op een zaterdag, op een zondag of een andere wettelijke feestdag, wordt hij verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

Mijn inziens is art. 644 sv. echter NIET van toepassing daar dit artikel uitdrukkelijk spreekt over 'de termijn om een proceshandeling te verrichten', zijnde aldus een vervaltermijn.

De termijn van dagvaarding is echter een wachttermijn (en geen vervaltermijn), zodat de verlenging van art. 644 sv. niet geldt voor een dagvaarding in strafzaken.

Voor het overige vind ik geen wettelijke bepaling terug in het wetboek van strafvordering, zodat ik de mening toegedaan ben dat je uiteindelijk toepassing dient te maken van art. 2. Ger.Wb.

"art. 2 Ger.Wb. : De in dit wetboek gestelde regels zijn van toepassing op alle rechtsplegingen, behoudens wanneer deze geregeld worden door niet uitdrukkelijk opgeheven wetsbepalingen of door rechtsbeginselen, waarvan de toepassing niet verenigbaar is met de toepassing van de bepalingen van dit wetboek."

Dus ja, art. 53 Ger.Wb. is ook in strafzaken van toepassing en in casu is/was de laatste dag 26 oktober

In de praktijk stel ik echter vast dat, wanneer je hieromtrent overleg pleegt met de diensten van het parket, ze je geen antwoord en/of argumentatie voor of tegen kunnen geven en ze je zelf indekken wanneer je (in casu) nog vandaag of morgen zou betekenen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
dirkoo



Geregistreerd op: 27 Okt 2010
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: 28-10-2010 10:11:27    Onderwerp: Reageren met citaat

bedankt voor de info ! Laughing
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nixiz
lid forumteam - stagiair gdw


Geregistreerd op: 11 Okt 2010
Berichten: 15

BerichtGeplaatst: 21-01-2011 17:33:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Om even terug te komen op dit topic:

Dit is inderdaad een lacune in de wetgeving... Ik snap volledig de redenering van Weim (de volledige terugkoppeling - bij gebrek aan een ander toepasselijk artikel - naar artikel 2 Ger. W.), maar voor mij blijft de grote struikelblok dat je, ook al doet geen enkele gdw dit, in strafzaken kan betekenen op een zater- zon- of feestdag...

Mijn logische juridische redenering naar analogie -euhm euhm- zegt dan dat de dies ad quem wel degelijk op een zater- zon- of feestdag mag vallen en dat zodoende in het aangehaald voorbeeld de laatste nuttige dag van betekening op een donderdag valt. Terecht zou er mijn inziens dus een artikel moeten bestaan dat artikel 53 niet van toepassing verklaart in strafzaken.

Maar zolang er geen artikel over bestaat is strikt juridisch gezien de laatste dag in voorgaand geval, op basis van artikel 2 juncto 53 Ger. W., dinsdag.


N
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> Dagvaarding algemeen Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum