gerechtsdeurwaardersforum gerechtsdeurwaardersforum
vragen over de gerechtsdeurwaarder en zijn ambtsverrichtingen, voor de professional en de leek
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

parkeerboete

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> De minnelijke invordering
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lindsay



Geregistreerd op: 28 Mei 2013
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: 28-05-2013 21:12:37    Onderwerp: parkeerboete Reageren met citaat

geachte,
14 dagen geleden krijg ik een brief van een gerechtsdeurwaarder dat ik een openstaande parkeerboete heb.
Ik heb geen boete ontvangen of geen herinnering gekregen (heb nog nooit een boete niet betaald want ik betaal deze altijd keurig) maar het klopt wel dat ik op dat moment op deze plaats was en mijn parkeerticket was vervallen tegen ik terug kwam dus dat betwist ik niet. ik betwist wel dat ik al die kosten moet bijbetalen vd deurwaarder omdat ik niets maar dan ook niets ontvangen heb met de post! anders had ik deze wel direct betaald voor het minste gezever.
ik heb naar die deurwaarder al tien tot twintig malen gebeld maar daar is het steeds een antwoordapp dat ze in gesprek zijn er zijn dagen dat ik twintig min aan de lijn blijf zonder er iemand opneemt alleen maar dat antwoordapp ik heb dan ook al vier mails verstuurd met de vraag contact op te nemen en mij te bellen met vermelding van dossiernr nog steeds niets of niemand gehoord van dat kantoor.
nu vraag ik mij af of dit zomaar kan? moet ik dit betalen zonder dat ik enige uitleg krijg en dat niemand kan bewijzen dat ik nooit een brief heb ontvangen dus daar sta ik dan. de brief vd deurwaarder was ook niet aangetekend maar die heb ik wel degelijk ontvangen en wil dit zo snel mogelijk afhandelen wat kan ik doen? ik wil gerust die boete betalen als ze mij bewijs voorleggen maar dan ook aan de prijs van een gewone boete daar ik niets ontvangen heb en geen eens wist dat ik een boete had! kan u mij raad geven
alvast bedankt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Aiko
lid forumteam - kandidaat gdw


Geregistreerd op: 04 Nov 2010
Berichten: 100

BerichtGeplaatst: 29-05-2013 14:25:29    Onderwerp: Reageren met citaat

De gerechtsdeurwaarder opent pas een dossier vanaf het moment dat hij opdracht krijgt tot tussenkomt. Maw. de boete en eventuele eerste herinnering zullen opgestuurd zijn door het parkeerbedrijf zelf.

Pas als hier geen reactie op komt wordt de gerechtsdeurwaarder ingeschakeld. Deze zal dan een eerste tussenkomst doen (het is mij niet duidelijk of deze eerste tussenkomst een gewone brief was of een exploot -vb. exploot van betekening-bevel tot betalen welke de gerechtsdeurwaarder bij je thuis is komen afgeven.). Hoe dan ook, deze tussenkomst van de gerechtsdeurwaarder kost geld en dit wordt bij het dossier gerekend.

Als je nu een betaling doet van enkel het bedrag van de boete dan voorziet het Belgische recht dat deze betaling eerst wordt gebruikt om de openstaande kosten en intresten te voldoen. Wat rest wordt toegerekend op de hoofdsom. Maw. als je een boete hebt van 100 euro en er zijn reeds 50 euro kosten gerechtsdeurwaarder gemaakt, en je betaalt slechts 100 euro, dan betaal je geen 100 euro boete (hoofdsom), maar 50 euro kosten en slechts 50 euro van de boete.
In dat geval zal de gerechtsdeurwaarder verder uitvoeren omdat de totaliteit van de schuld niet betaald is, met verdere kosten ten Uwer laste !


Blijft voor jou natuurlijk het probleem dat je wilt dat ze je het bewijs van opsturing van boete én eventuele herinnering voorleggen. Dit is een probleem tussen partijen (lees parkeerbedrijf en jezelf) en in principe heeft de gerechtsdeurwaarder hiermede (lees : het bewijzen van opsturing !) niets te maken, immers deze brieven zijn niet door hem opgestuurd maar door het parkeerbedrijf. Wat ik bedoel is dat het aan het parkeerbedrijf is om dit bewijs voor te leggen.

Op ons kantoor vragen wij in dergelijk geval het bewijs op bij het parkeerbedrijf en maken wij dat over aan de tegenpartij. In tussentijd wordt door ons de procedure geschorst.

Ik heb geen zicht op de lopende procedure in jouw geval. Maw ik weet niet of de gerechtsdeurwaarder dit bewijs gaat opvragen bij het parkeerbedrijf, of hij ondertussen de procedure gaat schorsen of niet ...
Spijtig genoeg kan alleen de gerechtsdeurwaarder die het concrete dossier beheert je hierop antwoorden.
Let wel op, als je een exploot (bevel tot betalen) hebt ontvangen ipv. van een gewone brief, is de volgende procedurestap normaliter beslaglegging op je goederen (met veel extra kosten). Het risico bestaat dus dat je geen antwoord krijgt van de gerechtsdeurwaarder maar wel een beslaglegging (nogmaals dit is afhankelijk van de werking van elk gerechtsdeurwaarderskantoor apart).

Soms gebeurt het dat parkeerbedrijven met verschillende gerechtsdeurwaarders werken (gelet op de grote hoeveelheid van dossiers). Op de brieven wordt dan bv. een centraal telefoonnummer/emailadres vermeld. Dit centraal telefoonnummer is dan niet hetzelfde telefoonnummer als dit van de gerechtsdeurwaarder welke de brief heeft opgestuurd.
Misschien dat dit in jouw geval ook zo is.

Het ware misschien wenselijk even op te zoeken of je wel het telefoonnummer/email van de gerechtsdeurwaarder zelf hebt of van een centraal aanspreekpunt. Vind je een ander telefoonnummer van de gerechtsdeurwaarder neem dan via dat telefoonnummer contact op met de deurwaarder.

Gaat het om hetzelfde telefoonnummer/email, dan zou ik gewoon langsgaan op het kantoor van de gerechtsdeurwaarder zelf om daar verdere uitleg te vragen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> De minnelijke invordering Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum