gerechtsdeurwaardersforum gerechtsdeurwaardersforum
vragen over de gerechtsdeurwaarder en zijn ambtsverrichtingen, voor de professional en de leek
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Boete stedelijk parkeerbedrijf

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> De minnelijke invordering
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Patries



Geregistreerd op: 08 Okt 2011
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: 08-10-2011 12:32:02    Onderwerp: Boete stedelijk parkeerbedrijf Reageren met citaat

Ik heb van het stedelijk parkeerbedrijf een aanmaning tot betaling van een boete (ticket) gekregen. Ik betwist deze boete in schriftelijke communicatie. Ik krijg hierop een -naast de kwestie- standaard antwoord met de mededeling alsnog te betalen.

Ik krijg nu een aangetekende brief van een deurwaarder voor betaling van deze boete plus kosten op vraag van dit parkeerbedrijf in uitvoering van een geviseerd dwangbevel.

Ik lees op het net dat steden zelf bevoegd zijn i.p.v. een rechter om een dwangbevel te geven en zo een deurwaarder sturen.

Ik heb de deurwaarder gebeld en gezegd dat ik niet betaal en wil dat dit geschil met het stedelijk parkeerbedrijf voorkomt voor een rechtbank omdat ik niet in de fout ben.

Wat mag ik nu verder verwachten dat gaat gebeuren?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Aiko
lid forumteam - kandidaat gdw


Geregistreerd op: 04 Nov 2010
Berichten: 100

BerichtGeplaatst: 10-10-2011 16:25:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Als ik het goed voorheb heb je dus inmiddels al de gerechtsdeurwaarder aan de deur gehad met de betekening van het dwangbevel (als je niet thuis was stuurt hij daags nadien nog een aangetekende zending).

De volgende stap zal dan zijn dat het parkeerbedrijf de deurwaarder instructies zal geven om, bij gebreke aan betaling, verder gedwongen uit te voeren. Voor dergelijke zaken (lees : geringe hoofdsommen) gebeurt dit normaliter via het beslag op roerend goed (beslag op je inboedel dus).

Het feit dat je het parkeerbedrijf reeds hebt aangeschreven en/of dat je de gerechtsdeurwaarder hebt gemeld dat je de zaak wilt betwisten voor de rechtbank, is niet voldoende om je zaak voor de rechtbank te brengen !

Je zult hiervoor zelf stappen dienen te ondernemen. Ofwel neem je hiervoor een advocaat onder de arm of wel stap je zelf naar een (andere) gerechtsdeurwaarder met verzoek om voor jouw in dagvaarding in verzet op te stellen (in het laatste geval bespaar je de kosten van de advocaat uiteraard).

Pas nadat de dagvaarding is betekend zal je zaak voor de rechtbank worden behandeld.

Vergeet echter niet dat je zaak laten inleiden voor de rechtbank ook geld kost. In het geval van een parkeerboete (met bijkomende kosten) is de kans groot dat een verdere procedure voor de rechtbank je misschien nog meer geld gaat kosten (als je het geding verliest).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Patries



Geregistreerd op: 08 Okt 2011
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: 10-10-2011 19:42:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik vind dat toch wel straf.
Even schetsen met het verhaaltje:
Ik moet op een afspraak zijn bij de CM (ziekenkas) in de Molenbergstraat te Antwerpen. Ik vind een plaats bijna vlak naast de ingang.
De parkeermeter in de Molenbergstraat laat mijn geld herhaaldelijk doorvallen, dus werkt volgens mij niet.
Op de meter staat dat bij defect de parkeerschijf dient gezet te worden, wat ik dus doe op het dashbord rechts bij de trottoirzijde.
Ik ga bij de ziekenkas aldaar ongeveer twintig minuten binnen.
Ik kom buiten en er steekt een vaststellingsbriefje onder de ruitenwisser.
Ik zie de vaststellers op 30 meter op de hoek Korte Winkelstraat-Italiëlei staan en spreek hen hierover en over de defecte meter aan.
Ze komen ter plaatse en na discussie en 8 keer proberen valt het geldstuk toch in de meter. Ze stellen zelf vast dat de meter niet goed werkt. De ene begrijpt me, de andere is een pennelikker.
Spelletje van goede en slechte "agent" (ze zijn het wel niet) waarop de goede het vaststellingsbriefje meeneemt en zegt "dat ze het wel zo zullen laten gezien de meter niet goed werkt. Waarvoor dank, denk ik dan.
Maandje later een herinnering wegens niet betalen van een retributie in de ... Korte Winkelstraat. Stond ik toch in de Molenbergstraat, denk ik dan.
Ik replikeer met vermelding van de defecte meter en dat de schijf gezet was alsmede het relaas van de goodwill van de vaststellers.
Antwoord een standaardbrief met vermelding dat wanneer een meter defect is, de parkeerschijf dient gezet te worden etc.. . Dat had ik toch gedaan, denk ik dan. En om alsnog te betalen etc.. .
Ik replikeer met vraag naar de foto van vaststelling, waarop ik twee afdrukken krijg. Eentje van achteraan met nummerplaat en ééntje getrokken links naast de auto richting dashbord en gevels. Van het dashbord zie je 30 cm zwart links en verder de reflectie van de lucht.
Schijf lag rechts, denk ik dan.. . En de gevels tonen huisnummer van een gevel naast de ziekenkas in de ... Molenbergstraat. Ja daar stond ik geparkeerd, denk ik dan.. . En niet in de straat om de hoek zoals ze zeggen. Dat bewijst de foto zelf.
Konden ze het niet regelen op het bureau of kwamen ze niet overeen, of zijn ze het gewoon "vergeten"? Is dit verantwoordelijkheid, denk ik dan.
Feit is dat dit bedrijf dus zomaar mijn inboedel kan laten verkopen omdat het iets beweert zonder dat een rechter het hierover heeft gehoord en in het gelijk heeft gesteld, denk ik dan nu?
Dus u beweert dat ik het geval zelf moet inleiden d.m.v. een deurwaarder.
Hoe zit het met al de kosten die ik maak in geval van gelijk, kan ik die allemaal terugkrijgen van dit parkeerbedrijf?
Of wordt het een verhaal van Don Quichote tegen de windmolens...
Alvast bedankt. Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Aiko
lid forumteam - kandidaat gdw


Geregistreerd op: 04 Nov 2010
Berichten: 100

BerichtGeplaatst: 11-10-2011 17:25:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Sowieso zal je inderdaad, als je de parkeerboete wenst te betwisten, zelf initiatief moeten nemen en het parkeerbedrijf moeten dagvaarden.

Wat de kosten betreft : als je in het gelijk gesteld wordt, dan zal normaal gezien de rechter de door jouw gemaakte dagvaardingskosten ten laste leggen van het parkeerbedrijf (je zult deze dus wel eerst zal moeten betalen aan je advocaat/gerechtsdeurwaarder en pas later - als je gelijk hebt - deze kunnen terugeisen van het parkeerbedrijf).

Wat de kosten van een advocaat betreft, als je in het gelijk wordt gesteld zal de rechter de tegenpartij ook veroordelen tot betalen van de rechtsplegingsvergoeding van je advocaat. Dat is een bij wet vastgelegd tarief ter dekking van je kosten voor de advocaat. Let hierbij op, deze RPV is meestal niet voldoende om alle kosten/het ereloon van je advocaat volledig te dekken. Maw. zelfs al word je in het gelijk gesteld dan nog bestaat de kans dat je een deel van het ereloon van je advocaat zelf moet betalen.
Informeer daarom heel goed naar de tarieven wanneer je een advocaat aanstelt of werk zonder advocaat. Je kunt immers jezelf verdedigen voor de rechtbank. Het enige wat je dan nog moet doen is een gerechtsdeurwaarder contacteren om voor jouw de dagvaarding te betekenen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Patries



Geregistreerd op: 08 Okt 2011
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: 11-10-2011 21:08:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Ok. Think

Dankjewel! Aiko voor de uitleg.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> De minnelijke invordering Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum